Instrukcje warunkowe pozwalają na dynamiczną kontrolę przepływu programu w oparciu o spełnienie określonych warunków. Są one nieodłącznym elementem większości języków programowania, umożliwiając tworzenie bardziej złożonych algorytmów...
Interakcja z konsolą jest kluczowym mechanizmem, który pozwala programowi na komunikację z użytkownikiem. Dzięki niej można wyświetlać informacje oraz odbierać dane wprowadzane przez użytkownika. Podczas uruchomienia programu, system operacyjny dostarcza trzy główne strumienie...
Proces kompilacji to złożony ciąg etapów, który przekształca kod źródłowy napisany w języku wysokiego poziomu na kod maszynowy zrozumiały dla procesora. Kompilacja zapewnia, że kod jest poprawny pod względem składniowym i semantycznym, a także optymalizuje go pod kątem wydajności. Poniżej szczegółow...
Konwersje typów danych są kluczowym elementem programowania zarówno w języku C, jak i C++. Pozwalają na przekształcanie wartości jednego typu na inny, co jest niezbędne w wielu sytuacjach, takich jak operacje arytmetyczne między różnymi typami, interakcja z funkcjami bibliotecznymi czy manipulacja d...
Preprocesor to specjalne narzędzie, które działa na kodzie źródłowym przed właściwym procesem kompilacji. W kontekście języków programowania takich jak C i C++, preprocesor jest integralną częścią kompilatora, która przekształca kod źródłowy na podstawie specjalnych dyrektyw. Dyrektywy preprocesora ...
Wskaźniki w C++ nie służą jedynie do przechowywania adresów zmiennych czy obiektów. Są one znacznie bardziej wszechstronne i umożliwiają wskaźnikom na funkcje, metody klasy czy składowe klas...
W programowaniu, wyjątki służą jako mechanizm do sygnalizowania i obsługi nieoczekiwanych sytuacji, które mogą wystąpić podczas działania programu. Choć wyjątki często są używane w odpowiedzi na błędy, nie każdy wyjątek musi wynikać z błędu. Wyjątek może być również środkiem do poinformowania innych...
C i C++ to dwa języki programowania o wspólnych korzeniach, które odgrywają kluczowe role w dziedzinie informatyki. Chociaż C++ jest często określany jako rozszerzenie C, różnice między nimi są na tyle znaczące, że warto je szczegółowo omówić. W poniższym tekście przedstawimy dogłębną analizę obu ję...
Typ wyliczeniowy enum w C++ umożliwia tworzenie zmiennych mogących przyjmować tylko pewien, wstępnie określony zestaw wartości. Każda z tych wartości reprezentowana jest przez czytelną nazwę, co przyczynia się do zwiększenia czytelności kodu. Od C++11 wprowadzono enum class, który oferuje silniejsze...
Funkcje są jednym z kluczowych narzędzi w programowaniu, które pozwalają na podzielenie kodu na mniejsze, zarządzalne części. Funkcje składają się z deklaracji (nazwa, typ zwracany, argumenty) i definicji (ciało funkcji)...
Obsługa plików jest kluczową umiejętnością przy pisaniu aplikacji w C i C++. Zarówno C, jak i C++ oferują bogaty zestaw funkcji do pracy z plikami...
Dziedziczenie to mechanizm w programowaniu obiektowym, który pozwala na tworzenie nowych klas, wykorzystując część kodu z klasy już istniejącej. Klasa, z której dziedziczymy, nazywana jest klasą bazową lub rodzicem, natomiast klasa dziedzicząca to klasa pochodna lub dziecko. Dziedziczenie pozwala kl...
Tablice to kontenery przechowujące wiele elementów tego samego typu, uporządkowane w określonej kolejności. Każdy element w tablicy można identyfikować za pomocą jego indeksu, przy czym indeksy zaczynają się od zera. Tablice są fundamentalnym elementem języka C++, umożliwiającym przechowywanie i zar...
Pętle to kluczowe konstrukcje w programowaniu, które pozwalają na wielokrotne wykonanie określonego fragmentu kodu. Istnieją różne typy pętli: for, while oraz do-while...
Przeciążanie (ang. overloading) to mechanizm programistyczny umożliwiający definiowanie wielu funkcji lub operatorów o tej samej nazwie, ale różniących się sygnaturą, czyli listą parametrów i ich typami. Dzięki temu kompilator potrafi wybrać odpowiednią wersję funkcji lub operatora na podstawie kont...
STL to biblioteka szablonów w języku C++, która dostarcza gotowych do użycia implementacji wielu funkcji, algorytmów i struktur danych. Najważniejsze komponenty biblioteki STL to...
W języku programowania, zmienna to identyfikator reprezentujący określony obszar pamięci, w którym przechowywane są dane. Każda zmienna ma przypisany konkretny typ danych, który informuje komputer o rodzaju i zakresie informacji przechowywanej w zmiennej. Typ danych określa także operacje, jakie moż...
Funkcje lambda, wprowadzone w standardzie C++11, stanowią jedno z najbardziej przełomowych rozszerzeń języka, umożliwiając tworzenie funkcji anonimowych bezpośrednio w miejscu ich użycia. Pozwalają one na definiowanie funkcji w sposób zwięzły i elastyczny, co znacząco ułatwia programowanie funkcyjne...
Wskaźnik w języku C++ to specjalny typ zmiennej, który przechowuje adres innego miejsca w pamięci. Dzięki wskaźnikom można nie tylko odczytywać, ale także modyfikować wartości przechowywane pod tym adresem. Operowanie na wskaźnikach jest kluczowe dla efektywnego zarządzania pamięcią i dynamicznego a...
Szablony (ang. templates) stanowią fundament nowoczesnego programowania w języku C++. Umożliwiają one tworzenie kodu generycznego, który może działać z różnymi typami danych bez konieczności jego duplikacji. Szablony są kluczowym elementem metaprogramowania w C++, pozwalając na wykonywanie obliczeń ...
Programowanie obiektowe to paradygmat programowania, w którym skomplikowane problemy są dzielone na mniejsze części poprzez definiowanie obiektów. Każdy obiekt reprezentuje jakąś część problemu i zawiera dane oraz funkcje, które na nich operują. Oto kilka kluczowych pojęć związanych z programowaniem...
W języku C++ pojęcia L-wartości (ang. l-value) i R-wartości (ang. r-value) są fundamentalne dla zrozumienia mechanizmów przypisywania, przekazywania argumentów do funkcji, zarządzania pamięcią oraz optymalizacji kodu. Precyzyjne rozróżnienie między tymi kategoriami wartości jest kluczowe dla pisania...
Operacje bitowe umożliwiają manipulację poszczególnymi bitami w liczbie. Są one niezbędne w wielu niskopoziomowych zadaniach programistycznych, takich jak prace z rejestrami, komunikacja sprzętowa czy optymalizacje. W językach C i C++ dostępne są następujące operacje bitowe...
W języku C++ liczby losowe generuje się za pomocą standardowej biblioteki . Proces losowania zaczyna się od utworzenia generatora liczb pseudolosowych, np. std::mt19937, który bazuje na algorytmie Mersenne Twister. Aby uzyskać bardziej losowe wyniki, generator inicjalizuje się za pomocą unik...
Napisy są fundamentalnym elementem wielu aplikacji programistycznych, służąc do przechowywania i manipulacji tekstem, takim jak dane wejściowe użytkownika, komunikaty systemowe, informacje o błędach i wiele innych. W językach C i C++, napisy są reprezentowane na różne sposoby, co wynika z ewolucji t...